Κορωνοϊός: Πως επηρεάζει η διατροφή τον κίνδυνο μόλυνσης

Τι έδειξε η ανάλυση των διατροφικών συνηθειών χιλιάδων εθελοντών. Ποια τρόφιμα φάνηκε να μειώνουν τον κίνδυνο μόλυνσης και ποια να τον αυξάνουν. Που θα μπορούσαν να οφείλονται αυτές οι συσχετίσεις.

Αν θέλετε να μειώσετε τον κίνδυνο να σας μολύνει ο νέος κορωνοϊός, προσέξτε τη διατροφή σας, συνιστούν επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο Northwestern. Σε μεγάλη μελέτη που πραγματοποίησαν ανακάλυψαν πως ορισμένα τρόφιμα μπορεί να παράσχουν κάποια προστασία εναντίον του. Άλλα ενδέχεται να δρουν επιβαρυντικά.

Η μελέτη είναι η πρώτη που χρησιμοποιεί πληθυσμιακά στοιχεία για να εξετάσει τον δυνητικό ρόλο της διατροφής στην πρόληψη της Covid-19, λένε οι ερευνητές.

«Ο κορωνοϊός προκαλεί ένα λοιμώδες νόσημα, όπως άλλα παθογόνα προκαλούν πνευμονία ή άλλες λοιμώξεις. Το ανοσοποιητικό σύστημα παίζει καθοριστικό ρόλο στην καταπολέμηση των λοιμώξεων και η διατροφή το επηρεάζει», δήλωσε η επιβλέπουσα ερευνήτρια Dr. Marilyn C. Cornelis, αναπληρώτρια καθηγήτρια Προληπτικής Ιατρικής & Διατροφής στο Northwestern. «Γι’ αυτό τον λόγο θελήσαμε να δούμε εάν ορισμένα τρόφιμα που γνωρίζουμε ότι επηρεάζουν τον κίνδυνο αναπτύξεως πολλών ασθενειών, θα επηρέαζαν και την Covid-19».

Για τους σκοπούς της μελέτης, η Dr. Cornelis και οι συνεργάτες της εξέτασαν στοιχεία από 37.988 εθελοντές. Ο κορωνοϊός μόλυνε το 17% από αυτούς. Οι ερευνητές συνέκριναν τις διατροφικές συνήθειές τους της περιόδου 2006-2010 με τις πιθανότητες μόλυνσής τους την περίοδο Μάρτιος-Νοέμβριος 2020.

Τα ευρήματα

Όπως διαπίστωσαν, ο καφές και τα λαχανικά παρείχαν προστασία έναντι του νέου κορωνοϊού. Αντιθέτως, τα επεξεργασμένα κρεατικά καθιστούσαν τους εθελοντές πιο ευάλωτους στην μόλυνση από αυτόν. Άλλα τρόφιμα (π.χ., φρούτα, τσάι, κόκκινο κρέας) δεν φάνηκε να επηρεάζουν τον κίνδυνο.

Ειδικότερα, η κατανάλωση 2-3 φλιτζανιών καφέ την ημέρα συσχετίσθηκε με μείωση κατά 10% του κινδύνου να μας μολύνει ο κορωνοϊός. Η κατανάλωση μιας μερίδας λαχανικών (βραστών ή ωμών, εκτός από πατάτες) μείωνε τον κίνδυνο κατά 12%.

Προστατευτική δράση φάνηκε να ασκεί και η διατροφή με μητρικό γάλα κατά τους πρώτους μήνες της ζωής.  Ωστόσο, η καθημερινή κατανάλωση έστω και μισής μερίδας επεξεργασμένων κρεατικών (π.χ. χοτ ντογκ, αλλαντικών) συσχετίσθηκε με αύξηση του κινδύνου κατά 14%.

Οι πιθανές εξηγήσεις

Τα νέα ευρήματα υποδεικνύουν απλώς μία συσχέτιση και όχι μία σχέση αιτίας-αποτελέσματος, έσπευσε να επισημάνει η Dr. Cornelis. Πώς θα μπορούσε όμως ο καφές και οι σαλάτες να μας προστατεύουν από τη λοίμωξη που προκαλεί ο κορωνοϊός;

Οι πιθανές αιτίες προφανώς κρύβονται στα συστατικά τους, απαντά. Ο καφές, λ.χ., περιέχει πολύ περισσότερη καφεΐνη απ’ όση το τσάι. Περιέχει επίσης πολυφαινόλες και ιδίως χλωρογενικό οξύ. Η ουσία αυτή είναι μοναδική στον καφέ και έχει σχετισθεί με την προστασία από άλλες νόσους.

Αντίστοιχα, ο τρόπος επεξεργασίας του κρέατος μπορεί να εξηγεί γιατί το κόκκινο κρέας δεν φάνηκε να αυξάνει την επιρρέπειά μας στη λοίμωξη που προκαλεί ο κορωνοϊός, σε αντίθεση με τα επεξεργασμένα κρεατικά.

Όσον αφορά τα λαχανικά, αυτά πιθανώς δρουν προστατευτικά λόγω των συνδυασμών των συστατικών που περιέχουν. Ωστόσο δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα η μελέτη για το αν συγκεκριμένα λαχανικά είναι πιο ωφέλιμα από άλλα.

«Όλ’ αυτά είναι υποθέσεις, αλλά επειδή ο κορωνοϊός δεν υπήρχε καν πριν από ενάμιση χρόνο, είναι σημαντικό να τα μελετήσουμε», τόνισε η Dr. Cornelis.

Ακόμα ένα μέτρο προστασίας

«Μερικά από τα ευρήματά μας αποτελούν ενδείξεις καλών διατροφικών συνηθειών. Ωστόσο το ανοσοποιητικό παίζει ρόλο-κλειδί στην ευπάθεια και την αντίδραση του οργανισμού στα λοιμώδη νοσήματα», πρόσθεσε.

Πάντως, τα νέα ευρήματα δεν σημαίνουν ότι θα αφήσουμε τα άλλα μέτρα προστασίας και θα αρχίσουμε τους καφέδες. Τα εμβόλια αποτελούν μακράν τον αποτελεσματικότερο τρόπο προστασίας από τη λοίμωξη που προκαλεί ο κορωνοϊός, τονίζουν οι ειδικοί. Πολύ σημαντικές είναι επίσης οι μάσκες και οι αποστάσεις ασφαλείας.

Αυτό όμως δεν σημαίνει πως δεν μπορούμε να βοηθήσουμε κι άλλο τον εαυτό μας. Ει μη τι άλλο, με την υγιεινή διατροφή θα ωφελήσουμε γενικότερα την υγεία μας.

Η νέα μελέτη χρηματοδοτήθηκε από το Εθνικό Ίδρυμα Γηράνσεως (NIA) των ΗΠΑ και δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση διατροφής  Nutrients.

Φωτογραφία: iStock


Πηγή