Κατηγορίες
Διατροφή

Πώς μπορούμε να την προλάβουμε και να την αντιμετωπίσουμε;

Και κάπου εδώ πιστεύω πως σκέφτεσαι «Υπάρχει τρόπος να την προλάβω;». Όπως θα δεις συνεχίζοντας το διάβασμα, η διατροφή και η άσκηση μπορούν να αποτελέσουν συμμάχους στην αντιμετώπιση της κυτταρίτιδας, ωστόσο επειδή ένα μερίδιο φέρει η κληρονομικότητα (τα γονίδια δηλαδή) ενδέχεται να εμφανιστεί έστω και σε μικρότερο βαθμό.

Υπάρχουν όμως πράγματα που μπορείς να κάνεις εσύ, από σήμερα κιόλας, για να φροντίσεις το σώμα σου!

Εάν ανήκεις κι εσύ σε αυτούς που ανησυχούν για την εμφάνιση κυτταρίτιδας ή για την αντιμετώπισή της, τότε θα πρέπει να σου πω το εξής: η διατροφή και η άσκηση μπορούν να συμβάλλουν στην καλύτερή διαχείρισή της, χωρίς ωστόσο να υπόσχονται θαύματα για τη μακροχρόνια απομάκρυνσή της.

Εάν κάνεις μία γρήγορη αναζήτηση στο διαδίκτυο θα δεις ότι υπάρχουν αρκετοί τρόποι αντιμετώπισης της κυτταρίτιδας, οπότε είναι σημαντικό να ενημερώνεσαι από τον κατάλληλο επιστήμονα υγείας κάθε φορά (διατροφολόγο, ιατρό, γυμναστή) για να αποφύγεις οποιαδήποτε δράση που ενδέχεται να μην επιφέρει τα επιθυμητά για εσένα αποτελέσματα.

Έτσι, κάποιοι από τους τρόπους αντιμετώπισης που θα συναντήσεις περιλαμβάνουν:

Κι ενώ οι θεραπείες αυτές στοχεύουν στην αντιμετώπιση της κυτταρίτιδας κυρίως, η ισορροπημένη διατροφή οφελεί την υγεία μας συνολικά! Αξίζει λοιπόν να συνεχίσεις και στην επόμενη ενότητα, όπου θα συζητήσουμε περισσότερα γύρω από την ενότητα «Διατροφή».

Η επισήμανση είναι ξεκάθαρη: υγρά και όχι αποκλειστικά νερό! Έτσι ενυδάτωση λαμβάνεις κι από τα τρόφιμα, όπως τα φρούτα ή τα λαχανικά, το γάλα, τους χυμούς και υδαρή φαγητά, σαν τις σούπες. Μπορείς να συμπεριλάβεις και αφεψήματα στην καθημερινότητά σου, όπως χαμομήλι, λουίζα, τίλιο κ.α., έχε κατά νου όμως ότι επειδή είναι διουρητικά θα χρειαστεί να πίνεις και αρκετό νερό συνδυαστικά.

Ακόμη, θέλω να θυμάσαι ότι η συνιστώμενη ποσότητα υγρών αυξάνεται κατά τους θερινούς μήνες ή έπειτα από αυξημένη φυσική δραστηριότητα, επομένως εάν παρατηρείς ότι ιδρώνεις περισσότερο τότε φρόντισε να αναπληρώνεις τις απώλειες αυτές μέσω της διατροφής.

Μείωσε τα κορεσμένα λιπαρά

Ένα σημαντικό στοιχείο για την υγεία μας συνολικά είναι να μειώσουμε τα κορεσμένα λιπαρά. Πιο συγκεκριμένα, μιλάμε για τη μειωμένη πρόσληψη κορεσμένου (ζωικού) λίπους και την αντικατάστασή του με μονοακόρεστο (ελαιόλαδο) και πολυακόρεστο λίπος (φυτικά έλαια, λιπαρά ψάρια). Έτσι, θα αποφύγεις την κατανάλωση μεγάλης ποσότητας «κακού» λίπους, που ενδέχεται να οδηγήσει σε αύξηση του λίπους στο σώμα σου συνολικά και επιβάρυνση της κυτταρίτιδας. Το κορεσμένο λίπος θα το συναντήσεις κυρίως σε λιπαρά κρέατα, τηγανητά, μαγιονέζα και κρέμα γάλακτος, αλλαντικά, ζωικά βούτυρα, αυγά, ολόπαχα γαλακτοκομικά και τυροκομικά προϊόντα.

Πρόσεξε την πρόσληψη αλατιού

Ιδιαίτερη προσοχή είναι σημαντικό να δοθεί και στο αλάτι, κυρίως αυτό που δεν είναι εμφανές, αλλά «κρυμμένο» στα περισσότερα τυποποιημένα τρόφιμα. Έτσι θα περιορίσεις τρόφιμα που θα προκαλέσουν κατακράτηση υγρών στο σώμα σου. Κρυμμένο το αλάτι θα το βρεις σε παστά, σε κονσέρβες, στα πατατάκια, σε αλμυρά τυριά, σε τρόφιμα τύπου Junk food, σε συσκευασμένα αρτοπαρασκευάσματα, ενώ προσοχή χρειάζεται και στην προσθήκη του επιτραπέζιου αλατιού κατά στο μαγείρεμα.

Να θυμάσαι ότι ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας συστήνει την κατανάλωση λιγότερο από 5g αλατιού την ημέρα, ποσότητα που αντιστοιχεί σε 1 κουταλάκι του γλυκού

Επεξεργασμένα τρόφιμα και υψηλή ποσότητα υδατανθράκων

Με δεδομένο ότι αυξημένες ποσότητες ινσουλίνης μπορεί να σχετίζονται με την εμφάνιση κυτταρίτιδας, συστήνεται ισορροπημένη κατανάλωση των υδατανθράκων μέσα στην ημέρα, καθώς είναι υπεύθυνοι για την αύξηση της ορμόνης αυτής. Προσοχή εδώ, σε καμία περίπτωση δεν αναφερόμαστε σε αποκλεισμό των υδατανθράκων από τη διατροφή μας. Πρόκειται για ένα θρεπτικό συστατικό που καταλαμβάνει το 45-60% των ημερήσιων ενεργειακών αναγκών μας και μας προσφέρουν τη γλυκόζη, τη βασική πηγή καυσίμου για τον εγκέφαλο. Είναι σημαντικό όμως, να κάνεις έξυπνες επιλογές και να καταμερίζεις ισόποσα του υδατάνθρακες μέσα στη μέρα σου.

Έτσι, διάλεξε προϊόντα ολικής άλεσης, κατανάλωσε φρούτα και λαχανικά ως σνακ και μαζί με τα γεύματά σου αντίστοιχα, ενώ μπορείς να συνοδεύεις το μεσημεριανό και το βραδινό σου και πάλι με ολικής άλεσης αμυλούχα τρόφιμα, όπως ψωμί, ζυμαρικά ολικής άλεσης, καστανό ρύζι, παξιμάδια και δώσε έμφαση στη μερίδα που σου αναλογεί!

Περιόρισε την κατανάλωση αλκοόλ

Το γνώριζες ότι το αλκοόλ που εμπεριέχεται στα αλκοολούχα ποτά μας αφυδατώνει; Είναι απαραιτητο επομένως να διατηρείς τις προτεινόμενες συστάσεις κατανάλωσης, ώστε να αποφεύγεις επιβάρυνση του οργανισμού σου, αλλά και της όψης της κυτταρίτιδας. Έτσι, κατανάλωσε έως 2 ποτά ημερησίως αν είσαι άντρας κι έως 1 ποτό αν είσαι γυναίκα.

Να πίνεις πάντα κι ένα ποτήρι νερό για κάθε ποτήρι αλκοόλ που καταναλώνεις, ενώ αν έχεις το νερό και πιο κοντά σου θα διαλέγεις αυτό για να ξεδιψάς και το ποτό για την απόλαυσή του.

Σχετίζεται ο καφές με την κυτταρίτιδα;

Όχι, η κατανάλωση καφέ δεν προκαλεί κυτταρίτιδα! Γενικότερα, χρειάζεται να απομυθοποιήσουμε κάποια τρόφιμα και καταστάσεις. Σκέψου το εξής: οι κρέμες δέρματος που χρησιμοποιούνται για τη μείωση της κυτταρίτιδας περιέχουν καφέ (!). Όχι μόνο δεν θεωρείται ότι την προκαλεί επομένως, αλλα φαίνεται να βρίσκεται ανάμεσα στα όπλα για την αντιμετώπισή της.

Ποιες τροφές είναι καλό να αυξήσεις;

Εκτός από το να μειώσουμε την πρόσληψη κάποιων τροφίμων καλό θα ήταν να αυξήσουμε την κατανάλωση άλλων. Τέτοιες τροφές είναι τα ψάρια, οι ξηροί καρποί, τα φρούτα και τα λαχανικά. Τα τρόφιμα αυτά μας προσφέρουν τα καλά λιπαρά (ω3 πολυακόρεστα λιπαρά), αλλά συμβάλλουν και στην ενυδάτωση του οργανισμού, όπως αναφέρω και παραπάνω.

Επιπλέον, συστηματική θα πρέπει να είναι η κατανάλωση αμινοξέων, αντιοξειδωτικών και απαραίτητων λιπαρών, τα οποία είναι κάποια από τα συστατικά που ενισχύουν τη δομή των κυττάρων του δέρματος και τα προστατεύουν από φλεγμονές. Καθημερινή κατανάλωση  τουλάχιστον 5 μερίδων φρούτων και λαχανικών, εβδομαδιαία κατανάλωση ψαριού και καρπών όπως τα καρύδια είναι δυνατόν να μας δώσουν αρκετά αντιοξειδωτικά και απαραίτητα λιπαρά οξέα.

Βιταμίνη C

Η βιταμίνη C θα συμβάλλει στην ελαστικότητα του δέρματός σου, μέσω της παραγωγής ιστικού κολλαγόνου, έτσι είναι σημαντικό να την προσθέτεις στη διατροφή σου με κάθε ευκαιρία που μπορείς! Κατανάλωσε πορτοκάλια, φράουλες, ακτινίδιο, κόκκινες πιπεριές, τομάτες και μπρόκολο.

Πώς επηρεάζει η μείωση βάρους την κυτταρίτιδα;

Η απώλεια βάρους προωθείται συχνά ως ένας καλός τρόπος για να βελτιώσεις την κυτταρίτιδα. Μία ομάδα ερευνητών ωστόσο, θέλησε να εξετάσει τη θεωρία αυτή σε ένα μικρό δείγμα εθελοντών. Τα αποτελέσματα της μελέτης αυτής έδειξαν ότι η απώλεια βάρους βοήθησε στη μείωση της σοβαρότητας της κυτταρίτιδας, στους περισσότερους ανθρώπους, ειδικά σε εκείνους που είχαν αυξημένο δείκτη μάζας σώματος.

Ωστόσο, περίπου το 32% των ατόμων διαπίστωσαν ότι η μείωση βάρους στην πραγματικότητα χειροτέρεψε την εικόνα της κυτταρίτιδας. Ο λόγος που συνέβη αυτό δεν είναι ξεκάθαρος και σίγουρα δεν μπορεί απευθείας να συνδεθεί με την αλλαγή στο βάρος. Συνοδευτικοί παράγοντες, όπως οι διατροφικές συνήθειες συνολικά (μειωμένη υδάτωση, κατακράτηση υγρών λόγω κατανάλωσης αλμυρών τροφίμων), αλλά και διαφορές στη δομή και την ελαστικότητα του συνδετικού ιστού ενδέχεται να συνέβαλαν στο αποτέλεσμα αυτό.

Άσκηση και Κυτταρίτιδα

Διατροφή και άσκηση πάνε χέρι-χέρι!

Άλλωστε, το έχω αναφέρει και σε προηγούμενη ενότητα, ότι η πλήρης αδράνεια στην καθημερινότητα μπορεί να είναι κι ένα από τα αίτια εμφάνισης της κυτταρίτιδας.

Έτσι, βάλε την κίνηση στη ζωή σου, με όποια μορφή σου αρέσει και απολαμβάνεις, καθώς η άσκηση συνδυαστικά με την ισορροπημένη διατροφή μπορεί να σε βοηθήσει να μειώσεις το σωματικό λίπος κάτι που καθιστά την κυτταρίτιδα λιγότερο αισθητή.

Συμβουλέψου έναν γυμναστή ή καθηγητή φυσικής αγωγής για να σου προτείνει ένα πλάνο στα μέτρα σου, συνδυάζοντας αερόβια άσκηση με προπόνηση ενδυνάμωσης.

Κι αν δεν είσαι τύπος «του γυμναστηρίου»;

Διάλεξε την κίνηση σε κάθε στιγμή που μπορείς:

  • Προτίμησε τις σκάλες αντί για το ασανσέρ
  • Πήγαινε μία μεγάλη βόλτα με το κατοικίδιό σου
  • Κάνε τις δουλειές στο σπίτι, αλλά και στον κήπο (που είναι συνήθως πιο κουραστικές)
  • Κολύμπησε
  • Χόρεψε
  • Αν έχεις μία σύντομη διαδρομή και χρόνο στη διάθεσή σου διάλεξε να περπατήσεις, αντί για το αμάξι ή τα μέσα μεταφοράς
  • Χρησιμοποήσε το ποδήλατο για κοντινές μετακινήσεις
  • Περπάτησε πιο γρήγορα, αντί για χαλαρή βόλτα
  • Πάρκαρε το αμάξι σου πιο μακριά, ώστε να έχεις τη δυνατότητα για περισσότερη κίνηση
  • Λειτουργούν οι τοπικές Θεραπείες; (Κρέμες και Λοσιόν)

    Και τώρα θα με ρωτήσεις: Έχουν βάση οι λοιπές θεραπείες που κυκλοφορούν για την κυτταρίτιδα;

    Σίγουρα, πριν ξεκινήσεις κάποια θεραπεία θα χρειαστεί να συμβουλευτείς τον αρμόδιο! Κι εγώ μπορώ να σου πω τα πάντα για τη διατροφή. Συγκέντρωσα όμως για σένα και κάποιες βασικές ενημερωτικές πληροφορίες για επιπλέον θεραπείες που κυκλοφορούν ώστε να έχεις μία πλήρη εικόνα.

    Λειτουργούν λοιπόν οι αισθητικές κρέμες και λοσιόν που τοποθετούνται τοπικά;

    Πάμε να δούμε πρώτα τι περιέχουν οι κρέμες αυτές. Συνήθως αποτελούνται από καφεΐνη, ρετινόλη και άλλα φυτικά συστατικά, που ως στόχο έχου να βελτιώνουν την εμφάνιση της κυτταρίτιδας:

    • Διασπώντας το λίπος,
    • βελτιώνοντας τη ροή του αίματος στην περιοχή και της ελαστικότητας του δέρματος ή
    • μειώνοντας την κατακράτηση υγρών, επίσης τοπικά.

    Το ζήτημα με τις τοπικές θεραπείες είναι ότι ενδέχεται να σε βοηθήσουν στη μείωση της ορατότητας της κυτταρίτιδας, αλλά το αποτέλεσμα θα είναι προσωρινό και όχι μακροχρόνιο, μιας που τα λιπώδη κύτταρα εξακολουθούν να υπάρχουν με την ίδια διάταξη κάτω από το δέρμα.

    Έρευνα του 2011 διαπίστωσε ότι πράγματι μία κρέμα κυτταρίτιδας έδειξε σημαντικές βελτιώσεις στην όψη της, ωστόσο ήταν σε συνδυσμό με προσωπικές διατροφικές συστάσεις για ένα ισορροπημένο πλάνο διατροφής.

    Επομένως, πάντα να ενημερώνεσαι ορθά πριν αξιοποιήσεις κάποιο προϊόν, να διαβάζεις προσεκτικά τα συστατικά και τη δράση σου και φυσικά να έχεις κατά νου ότι είναι ο συνδυασμός των παραγόντων που θα σε βοηθήσει να δεις το αποτέλεσμα που επιθυμείς και να το διατηρήσεις.

    Άλλες θεραπείες

    Όπως αναφέρω και στην ενότητα Πως Θα αντιμετωπίσεις την Κυτταρίτιδα, υπάρχουν κι άλλες θεραπείες γύρω από την κυτταρίτιδα, ανάμεσά τους θα συναντήσεις:

    Κρυολιπόλυση

    Η διαδικασία περιλαμβάνει την τοπική εφαρμογή ψύξης του δέρματος για τη διάσπαση των λιποκυττάρων, βελτιώνοντας το περίγραμμα του δέρματος.

    Ραδιοσυχνότητες

    Η θεραπεία περιλαμβάνει τη θέρμανση του δέρματος με ηλεκτρομαγνητικά ραδιοκύματα. Λειτουργεί ενθαρρύνοντας την παραγωγή κολλαγόνου και τη διάσπαση των λιποκυττάρων και έχει ομοιότητες με αντίστοιχη θεραπεία λέιζερ.

    Υπέρηχος

    Ηχητικά κύμματα στοχεύουν στη διάσπαση λίπους στις περιοχές με κυτταρίτιδα.

    Κρουστικά ηχητικά κύματα (AWT)

    Η θεραπεία αυτή στέλνει κύματα χαμηλής ενέργειας στις περιοχές που εμφανίζουν κυτταρίτιδα, στοχεόντας σε αύξηση ροής του αίματος, διάσπαση του λίπους και μείωση της κατακράτησης υγρών.

    Διοξείδιο του άνθρακα

    Γίνεται έκχυχη διοξειδίου του άνθρακα κάτω από το δέρμα, προκειμένου να αυξηθεί η ροή του αίματος τοπικά.

    Μεσοθεραπεία

    Πραγματοποιείται με έκχυση ενός μίγματος βιταμινών, αμινοξέων, αντιοιδηματικών και αντιοξειδωτικών συστατικών στο σημείο εμφάνισης της κυτταριτιδας.

    Ωστόσο, οι μελέτες γύρω από τις μεθόδους που υπάρχουν διαθέσιμες δεν είναι ακόμη σε θέση να δώσουν αποτελέσματα ικανά να γενικευτούν σε ένα μεγαλύτερο εύρος πληθυσμού, για μία αποτελεσματική και μόνιμη αντιμετώπιση της κυτταρίτιδας. Πολλές φορές θα δεις μάλιστα ότι προτείνεται συνδυασμός μεθόδων, προκειμένου να εμφανιστεί ένα επιθυμητό αποτέλεσμα.

    Συμπερασματικά

    Μπορεί να μην έχουμε στα χέρια μας αυτή τη στιγμή μία μακροπρόθεσμη θεραπεία για μόνιμη εξαφάνιση της κυτταρίτιδας, έχουμε ωστόσο «όπλα» για να μειώσουμε την εμφάνισή της. Ξεκίνα σήμερα κιόλας με ένα ισορροπημένο πλάνο διατροφής στην καθημερινότητα και βάλε την κίνηση με όποιον τρόπο εσύ αγαπάς.




Πηγή